با ما همراه باشید
https://yazdnn.ir/wp-content/uploads/2046/12/yazdnn1-heder-600x77.jpg

اسلایدر

هشتمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری آغاز شد

منتشر شده

در

خبرگان رهبری

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، هشتمین اجلاسیه رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش در محل ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی آغاز به کار کرد.

این اجلاسیه که طبق روال معمول سالانه برگزار می شود، به دلیل شیوع بیماری کرونا، طبق ضوابط و آئین نامه های ستاد ملّی مقابله با کرونا و با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در حال برگزاری است.
در این اجلاسیه یک روزه، مراسم تحلیف پنج عضو جدید مجلس خبرگان دوره پنجم برگزار می شود و اعضای هیأت رئیسه این مجلس برای یک دوره یک ساله دیگر انتخاب خواهند شد.
اعضای مجلس خبرگان رهبری عصر امروز پس از پایان اجلاسیه، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند کرد.
انتهای پیام

ادامه مطلب
تبلیغات https://yazdnn.ir/wp-content/uploads/2046/12/yazdnn-heder-600x153-1-1536x392.jpg
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار یزد

پیامد نهایی سند تحول قوه قضائیه اجرای عدالت و رضایتمندی مردم است

منتشر شده

در

دهشیری

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، غلامعی دهشیری صبح امروز در جمع قضات محاکم تجدید نظر استان از سند تحول قوه قضائیه به عنوان مهمترین سند تحولی این قوه پس از انقلاب یاد کرد و اظهار داشت: برجسته ترین ویژگی این سند چالش محور بودن آن است.

وی افزود: در سایر موارد هنگامی که دستورالعملی ارائه می‌شود وضعیت موجود و مطلوب را در نظر گرفته و براساس آن برنامه راهبردی را تنظیم می‌کنند اما دستگاه قضا در وضع موجود اول چالش‌ها را بررسی و در ادامه عوامل این چالش را شناسایی و سپس راهبرد، راهکار و اقدام های لازم را پیش‌بینی کرده است.

دهشیری با اشاره به ابلاغ 7 ماموریت در سند تحول قوه قضائیه اظهار داشت: در این سند نخستین ماموریتی که بر دوش دستگاه قضا نهاده شده رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، حل فصل دعاوی و برطرف کردن خصومات است.

وی افزود: برای این ماموریت غیر متقن بودن برخی از آرا و تصمیمات قضایی به عنوان چالش و در ادامه شناسایی هوشمند آرا متعارض و قوانین و مقررات متعارض مبهم و ناقص به عنوان راهبرد بیان شده است.

عالی ترین مقام قضائی استان گفت: بر همین اساس آرا متعارض در سامانه جمع آوری و جهت صدور رأی وحدت رویه در دستور کار قرار می‌گیرد که تاکنون این موضوع در حوزه معاونت منابع انسانی دادگستری استان محقق شده است و در خصوص قوانین متعارض هم ضمن احصاء موارد باید به مجلس جهت رفع ابهام ارائه شود.

وی از نقص در زیرساخت‌های موثر برای صدور آرا و تصمیمات متقن به عنوان چالش دوم این حوزه یاد کرد و افزود: تخصصی کردن فرآیند رسیدگی و آیین‌های تخصصی برای دادگاه‌های خاص مثل دادگاه‌های تجاری، خانواده و غیره، ایجاد شعب تخصصی، ایجاد شفافیت در فرآیند رسیدگی و صدور آرای قضایی و علنی کردن جلسات دادگاه از جمله راهبری‌های ارائه شده در راستای اتقان آرای در سند تحول قوه قضائیه است که پیرامون تخصصی کردن شعب اقداماتی انجام گرفته است.

دهشیری گفت: یکی از چالش‌ها پس از طی فرآیند دادرسی و صدور حکم، فراری بودن محکوم است و اینجاست که ناکارآمدی در جلب محکومان برای دستگاه قضا و مردم مشکلاتی را به وجود می‌آورد که با طراحی سامانه مربوط این بخش از مشکلات هم برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که بار شناسایی محکوم بر دوش محکوم علیه قرار می‌گیرد آسیب‌های بسیاری را در این فرآیند بر محکوم له تحمیل می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان یزد تصریح کرد: اما در سند تحول به این موضوع اشاره و به گونه‌ای طراحی شده که تبعات متواری شدن آن به شدت بیشتر از تبعات ماندن محکوم و اجرای حکم است.

وی افزود: دستگاه قضا در این سند از تمام ظرفیت‌های حاکمیت استفاده کرده تا درصد متواری شدن محکوم را کاهش می‌دهد.

دهشیری با اشاره به طراحی بیش از 20 سامانه در راستای هوشمندسازی قوه قضائیه گفت: یکی از این سامانه‌ها، سامانه ثبت اطلاعات محکومان است به طوری که به محض صدور حکم و فراری شدن محکوم مشخصات وی در سامانه درج و مجموعه‌ای از محدودیت‌ها اعم از اقتصادی و اجتماعی به صورت برخط برای محکوم علیه اعمال و لحاظ می‌شود.

انتهای پیام/

ادامه مطلب

اخبار یزد

صنایع پایین دست پتروشیمی مواد اولیه را با ۲ برابر قیمت خریداری می‌کنند

منتشر شده

در

صنایع پتروشیمی

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، سیدعلی اکبر کلانتر در نشست کار گروه رفع موانع تولید استان یزد اظهار داشت: کشور ما در دو قطب تولیدی قرار گرفته که یک قطب مربوط به کشورهای فقیر ولی با تولیدات ارزان و قطب دیگر کشورهای پیشرفته هستند که محصول با کیفیت و با قیمت مناسب تولید می‌کنند و این دو بخشی از عوامل مشکل در روند تولیدی ما است.

وی تصریح کرد: موضوع بسیار مهمی که این روزها در ارتباط با صنعت وجود دارد، بحث عرضه مواد اولیه پتروشیمی و فلز در بورس است که عمده مصرف کنندگان آن صنایع پایین دست است.

کلانتر با بیان اینکه در حال حاضر عمدتا مواد اولیه بیش از نیاز صنایع پایین دست تولید می‌شود گفت: چه اتفاقی می‌افتد که ما بیش از نیاز صنایع پایین دست مواد اولیه داریم ولی صنایع ما آن را با دو برابر قیمت مصوب خریداری می‌کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد افزود: زمانی که این موضوع رخ می‌دهد نشان دهنده وجود مافیایی در این حوزه است که سبب شده مشکلات فراوانی برای صنایع به وجود آید.
وی تصریح کرد: اطلاعات کافی در ارتباط با میزان نیاز صنایع به ویژه صنایع پایین دست وجود دارد که به راحتی می‌توان به هر مجموعه میزان مورد نیاز مواد اولیه را تحویل داد و به این وسیله زمینه‌ای برای کنترل قیمت‌ها را هم به وجود آورد.
کلانتر خاطرنشان کرد: امروز بسیاری از صنایع دچار مشکلات فراوانی شدند و تداوم این روند می‌تواند وضعیت ادامه فعالیت آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
انتهای پیام

ادامه مطلب

اخبار یزد

سفیران صلح و سازش یاری دهندگان دستگاه قضا هستند

منتشر شده

در

شورای حل اختلاف

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، محمدرضا حداد اظهار داشت: صلح یاران، همیاران شورا، طلایه‌داران صلح و سفیران صلح توانایی کمک به دستگاه قضا در جهت ایجاد سازش بین اصحاب دعوا را دارند و تلاش آنها در کاهش ورودی و موجودی پرونده در دستگاه قضایی و بالتبع کاهش موجودی زندان‌ها بسیار مؤثر است.

این مقام قضایی در راستای برنامه‌های تحولی قوه قضائیه تصریح کرد: تلاش این دسته از مشارکت کنندگان از جامعه محلی در ترویج فرهنگ صلح و سازش می‌تواند یکی از گام‌های بسیار مؤثر در حل اختلاف بین اصحاب دعوی باشد و با استفاده از این ظرفیت مردمی، پرونده‌های زیادی ختم به صلح و سازش می‌شود.

وی صلح و سازش را رسالت اصلی شوراها برشمرد و ابراز داشت: یکی از رسالت‌های مهم شورای حل اختلاف استفاده از ظرفیت‌های جامعه محلی، معتمدین و کارشناسان خبره در امر میانجیگری بوده و کمک شایانی را به دستگاه قضایی می‌کند.

حداد خاطرنشان کرد: با افزایش ورودی پرونده‌ها به محاکم ممکن است مجال لازم برای برگزاری جلسات سازش بین اصحاب دعوی فراهم نشود لذا وجود نهادهای میانجی‌گر، داوری و صلح و سازش در کنار مراجع قضایی امری ضروری است.

حداد در رابطه با کاهش جمعیت کیفری زندانیان اظهار داشت: با همکاری و تعامل شورای حل اختلاف، میانجی‌گران و نهادهای داوری می‌توان شاهد هر چه بهتر و بیشتر اجرایی شدن دستورالعمل ابلاغی از سوی ریاست معظم قوه قضائیه مبنی بر کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها و آزاد‌سازی زندانیان بود.

انتهای پیام

ادامه مطلب

اسلایدر

طرح جدید مجلس؛ کدام حوزه‌های انتخابیه نمایندگانشان افزایش می‌یابد

منتشر شده

در

مجلس شورای اسلامی

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی با امضای 22 نفر از نمایندگان در مجلس اعلام وصول شده که در صورت تصویب نهایی آن تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 290 نفر به 330 نفر و تعداد حوزه های انتخابیه از دویست و هشت حوزه به دویست و بیست و یک حوزه افزایش می یابد.

طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی  در حال حاضر در کارگروه مربوطه در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حال بررسی است.

جمعیت استان ها و شهرها افزایش یافته بنابراین نیاز است برخی حوزه های انتخابیه تعداد بیشتری نماینده داشته باشند تا رسیدگی به مردم به صورت بهتری انجام شود.

طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی:

مقدمه: بر اساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هر 10 سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، جغرافیایی، سیاسی، حداکثر بیست نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی می تواند اضافه شود. با توجه به اینکه بیست سال از آخرین افزایش تعداد نمایندگان مردم در مجلس می گذرد لذا این افزایش می تواند به عدد 40 نفر برسد. در طی این مدت با تغییر تقسیمات کشوری و افزایش جمعیت حوزه های انتخابیه ضرورت اجرای اصل 64 قانون اساسی را دو چندان می نماید. در نتیجه برای رسیدگی به امورات مردم و نظارت جدی تر بر اجرای قوانین این طرح تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.

عنوان: طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی

ماده واحده – محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آنها به شرح زیر اصلاح می شوند:

1- استان آذربایجان شرقی

با اضافه شدن دو نماینده به استان آذربایجان شرقی، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه «مراغه و عجب شیر»، تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می یابد.
ب – حوزه انتخابیه «آذرشهر و اسکو» با اختصاص یک نماینده منطبق بر شهر آذرشهر، بخش ممقان، بخش حومه، بخش گوگان و شهر اسکو، بخش مرکزی و بخش ایلخچی با مرکزیت شهر آذرشهر ایجاد می شود.
پ – شهرستان هریس از حوزه انتخابیه اهر و هریس» منتزع و به حوزه «تبریز، آذرشهر و اسکو» ملحق می‌شود.
ت- نام حوزه انتخابیه «اهر و هریس» به حوزه انتخابیه «اهر» اصلاح می شود.
ث – نام حوزه انتخابیه «تبریز» به حوزه انتخابیه «تبریز و هریس» اصلاح می شود.

2- استان آذربایجان غربی

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان آذربایجان غربی، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شود:
الف – چالداران از حوزه انتخابیه «ماکو، چالداران، شوط و پلدشت» منتزع و به حوزه انتخابیه «خوی و چایپاره» افزوده می شود.
ب- نام حوزه انتخابیه «ماکو، چالداران، شوط و پلدشت» به حوزه انتخابیه «ماکو، شوط و پلدشت» اصلاح می شود.
پ – نام حوزه انتخابیه «خوی و چایپاره) به حوزه انتخابیه «خوی، چایپاره و چالداران» اصلاح می شود.
ت – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «خوی، چایپاره و چالداران» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.

3- استان اردبیل

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه «اردبیل، نمین، نیر و سرعین» از سه نفر به چهار نفر افزایش می یابد.

4- استان اصفهان

افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان اصفهان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند: الف – حوزه «آران و بیدگل» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهر آران و بیدگل، بخش مرکزی، بخش برزک و بخش کویرات با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه «کاشان و آران و بیدگل» به حوزه «کاشان» اصلاح می گردد.
پ – دهستان دره شور تابع بخش وردشت شهرستان سمیرم از حوزه انتخابیه «شهرضا و دهاقان» منتزع و به حوزه انتخابیه «سمیرم» ملحق می شود.
ت – نام حوزه انتخابیه شهرضا و دهاقان و دهستان دره شور» به «شهرضا و دهاقان» اصلاح می شود.
ث – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «اصفهان» از پنج نفر به شش نفر افزایش می یابد.

5- استان البرز

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان البرز، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند: الف – با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه «ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان، تعداد نمایندگان این حوزه از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.
ب – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا» از دو نفر به سه نفر افزایش می یابد.

6- استان بوشهر

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «بوشهر، گناوه و دیلم» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.

7- استان تهران

با افزایش چهار نماینده به تعداد نمایندگان استان تهران، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شود.
الف – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه شهریار، قدس و ملارد» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.
ب – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه رباط کریم و بهارستان» از یک نفر به دو نفر افزایش پیدا می کند.
پ – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا از یک نفر به دو نفر افزایش پیدا می کند.
ت – حوزه انتخابیه «اسلامشهر» به مرکزیت شهر اسلامشهر با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود
– نام حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به تهران، ری، شمیرانات و پردیس» اصلاح می شود.

8- استان چهارمحال و بختیاری

محدوده حوزه های انتخابیه استان چهارمحال و بختیاری به شرح زیر اصلاح می شوند
الف – دهستان دستگرد تابع بخش فرخشهر شهرستان شهرکرد از حوزه انتخابیه «اردل، فارسان و کوهرنگ و کیار و دهستان دستگرد» منتزع و به حوزه انتخابیه «شهرکرد، بن و سامان» ملحق می شود
ب- نام حوزه انتخابیه «اردل، فارسان و کوهرنگ و کیار و دهستان دستگرد» به «اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار اصلاح می‌شود.
پ – نام حوزه انتخابیه «شهرکرد، بن و سامان» به «شهرکرد، بن، سامان و دهستان دستگرد» اصلاح می شود.

9- استان خراسان جنوبی

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان خراسان جنوبی، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – حوزه انتخابیه طبس و بشرویه» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان طبس شامل شهر طبس، بخش مرکزی، بخش دستگردان، بخش دیهوک و شهرستان بشرویه شامل شهر بشرویه، شهر ارسک، بخش مرکزی، بخش ارسک با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه «فردوس، سرایان، طبس و بشرویه » به «فردوس و سرایان» اصلاح می شود.

10 – استان خراسان رضوی

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان خراسان رضوی، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – بخشهای رضویه و احمد آباد تابع شهرستان مشهد از حوزه انتخابیه «فریمان و سرخس، رضویه و احمد آباد» منتزع و به حوزه انتخابیه مشهد و کلات» ملحق می شود.
ب – شهرستان کلات از حوزه انتخابیه مشهد و کلات» منتزع و به حوزه انتخابیه «درگز» ملحق می شود و نام حوزه انتخابیه درگز به «درگز و کلات» تغییر می یابد.
پ – نام حوزه انتخابیه مشهد و کلات» به مشهد، رضویه و احمد آباد» تغییر می یابد.
ت – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «مشهد، رضویه و احمد آباد» از پنج نفر به شش نفر افزایش می یابد.
ث – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «تربت جام، تایباد و باخرز» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.
ج- با انتزاع شهرستان فاروج تابع استان خراسان شمالی از حوزه انتخابیه «قوچان و فاروج» نام حوزه انتخابیه قوچان و فاروج» به «قوچان» اصلاح می شود.

11- استان خراسان شمالی

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان خراسان شمالی، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – شهرستان فاروج از حوزه انتخابیه قوچان و فاروج» منتزع و به حوزه انتخابیه شیر وان» ملحق می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه شیروان » به «شیروان و فاروج» اصلاح می شود پ – با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه بجنورد، مانه و سملقان، جاجرم و گرمه و راز و جرگلان»، این حوزه به دو حوزه بجنورد و راز و جرگلان با دو نماینده و حوزه انتخابیه مانه و سملقان جاجرم و گرمه با یک نماینده تفکیک می شود.

12 – استان خوزستان

با افزایش سه نماینده به تعداد نمایندگان استان خوزستان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – حوزه انتخابیه «باغملک و هفتگل» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان باغملک شامل شهر باغملک، شهر قلعه تل، شهر صیدون و شهر میداود و بخش مرکزی، بخش صیدون، بخش میداود و شهرستان هفتگل شامل هفتگل، بخش مرکزی، بخش رغیوه به مرکز شهر باغملک با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه ایذه و باغملک» به «ایذه» اصلاح می شود.
پ- نام حوزه انتخابیه «مسجد سلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا» به «مسجد سلیمان، لالی و اندیکا» اصلاح می شود.
ت – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه اهواز، حمیدیه و کارون» از سه نفر به چهار نفر افزایش می یابد. ث – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بخش جولکی» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.

13 – استان زنجان

الف – دهستان های بوغداکندی و قلتوق از توابع بخش مرکزی شهرستان های زنجان از حوزه انتخابیه «ماهنشان و ایجرود و دهستان های بوغداکندی و قلتوق» منتزع و به حوزه انتخابیه «زنجان و طارم» ملحق می شود.
ب- نام حوزه انتخابیه ماهنشان و ایجرود و دهستان های بوغداکندی و قلتوق» به «ماهنشان و ایجرود» اصلاح می شود.
پ۔ نام حوزه انتخابیه زنجان و طارم» به «زنجان، طارم و دهستان های بوغداکندی و قلتوق» اصلاح می شود.

14- استان سیستان و بلوچستان

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان سیستان و بلوچستان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – بخشهای لاشار، بنت و آهوران تابع شهرستان نیک شهر از حوزه انتخابیه «ایرانشهر و سرباز و دلگان و بخشهای فنوج لاشار، بنت، آشار و آهوران» منتزع و به حوزه انتخابیه «چابهار و نیک شهر و کنارک» ملحق می شوند.
ب – بخش آشار تابع شهرستان مهرستان از حوزه انتخابیه «ایرانشهر و سرباز و دلگان و بخشهای فنوج لاشاری بنت، أشار و آهوران» منتزع و به حوزه انتخابیه «سراوان، سیب و سوران و مهرستان» ملحق می شود.
پ – نام حوزه انتخابیه «سراوان، سیب و سوران و مهستان» به «سراوان، سیب و سوران و مهستان و آشار» اصلاح می شود.
ت – حوزه انتخابیه «نیک شهر و کنارک» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان نیکشهر، شهر نیکشهر، شهر بنت، شهر اسپکه و بخش مرکزی، بخش بنت، بخش لاشار و بخش آهوران و شهرستان کنارک شامل شهر کنارک، شهر زرآباد، بخش مرکزی و بخش زرآباد به مرکزیت شهر نیک شهر با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ث – حوزه انتخابیه «سرباز و قصرقند» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان سرباز، شهر راسک، شهر پیشین، شهر سرباز و بخش مرکزی، بخش پارود، بخش پیشین، شهر پیشین، بخش سرباز و شهرستان قصرقند شامل شهر قصرقند، بخش مرکزی، بخش ساربوک و بخش تلنگ به مرکزیت شهر راسک و با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ج- نام حوزه انتخابیه «ایرانشهر، سرباز و دلگان و بخشهای فنوج و لاشار، بنت، آشار و آهوران» به ایرانشهر، دلگان و فنوج» اصلاح می شود.
چ – نام حوزه انتخابیه «چابهار، نیک شهر و کنارک» به «چابهار» اصلاح می شود.

15 – استان فارس

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان فارس، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شود: الف – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.
ب – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «شیراز» از چهار نفر به پنج نفر افزایش می یابد.

16 – استان قزوین

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان قزوین، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شود الف – حوزه انتخابیه البرز و آبیک» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان البرز شامل شهر الوند، شهر بیدستان، شهر محمدیه، شهر شریفیه و بخش مرکزی، بخش محمدیه و شهرستان آبیک شامل شهر آبیک، شهر خاکعلی، بخش مرکزی و بخش بشاریات به مرکزیت شهر الوند با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه «قزوین، آبیک و البرز» به «قزوین» اصلاح می شود.

17- استان قم

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «قم» از سه نفر به چهار نفر افزایش می یابد.

18 – استان کردستان

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه سقز و بانه  از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.

19 – استان کرمان

با افزایش سه نماینده به تعداد نمایندگان استان کرمان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه کهنوج، منوجان، رودبار جنوب، قلعه گنج و فاریاب » تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می یابد.
ب – با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه بم، ریگان، فهرج و نرماشیر» تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می یابد.
پ – با اضافه شدن یک نماینده به حوزه انتخابیه «جیرفت و عنبر آباد» تعداد نمایندگان این حوزه به دو نفر افزایش می یابد.

20 – استان کرمانشاه

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان کرمانشاه، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – دهستان سرقلعه و جیگران از توابع شهرستان سرپل ذهاب از حوزه انتخابیه «پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر و دهستانهای سرقلعه و جیگران» منتزع و به حوزه انتخابیه «قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب» ملحق می شوند.
ب – نام حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر و دهستان های سرقلعه و جیگران به حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی و روانسر اصلاح می شود.
پ – نام حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب و دهستان های سرقلعه و جیگران اصلاح می شود.
ت – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه کرمانشاه» از سه نفر به چهار نفر افزایش می یابد.

21 – استان گلستان

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان گلستان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شود:
الف – حوزه انتخابیه کلاله و مراوه تپه» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان کلاله شامل شهر کلاله، شهر فراغی و بخش مرکزی، بخش پیشکمر و شهرستان مراوه تپه شامل شهر مراوه تپه، بخش مرکزی، بخش گلی داغ به مرکزیت شهر کلاله با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه «مینودشت، کلاله، مراوه تپه و گالیکش» به «مینودشت و گالیکش» اصلاح می شود.

22 – استان لرستان

با افزایش یک نماینده به حوزه انتخابیه «دلفان و سلسله» در استان لرستان، در حوزه انتخابیه به شرح زیر ایجاد می شوند:
الف – حوزه انتخابیه «سلسله» با یک نماینده ایجاد می شود. ب – حوزه انتخابیه «دلفان» با یک نماینده ایجاد می شود.

23- استان مازندران

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «امل» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.

24 – استان مرکزی

با اختصاص یک نماینده تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه اراک، کمیجان و خنداب از دو نفر به سه نفر افزایش می یابد.

25 – استان هرمزگان

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان هرمزگان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد.
ب – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه «بندر عباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر از سه نفر به چهار نفر افزایش می یابد.

26 – استان همدان

با افزایش یک نماینده به تعداد نمایندگان استان همدان، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند:
الف – حوزه انتخابیه «کبودر آهنگ» منطبق بر حوزه جغرافیایی شهرستان کبودرآهنگ، شهر کبودر آهنگ، شهر شیرین سو، شهر گل تپه، بخش مرکزی، بخش شیرین سو، بخش گل تپه با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ب – نام حوزه انتخابیه «بهار و کبودرآهنگ» به «بهار» اصلاح می شود.

27- استان یزد

با افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان استان یزد، حوزه های انتخابیه آن به شرح زیر اصلاح می شوند: الف – تعداد نمایندگان حوزه انتخابیه یزد و اشکذر» از یک نفر به دو نفر افزایش می یابد ب – حوزه انتخابیه تفت، خاتم و ابرکوه» با اختصاص یک نماینده ایجاد می شود.
ت – نام حوزه انتخابیه مهریز، ابرکوه، بافق، بهاباد و خاتمه به مهریز، بافق و بهاباد اصلاح می شود.

تبصره 1- تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دویست و نود نفر به سیصد و سی نفر و تعداد حوزه های انتخابیه از دویست و هشت حوزه به دویست و بیست و یک حوزه افزایش می یابد.

تبصره 2- وزارت کشور می تواند ترتیب اسامی استان ها و حوزه های انتخابیه آنها را بر اساس ذکر نام مرکز استان در ابتدای حوزه انتخابیه هر استان تنظیم نماید.

امضا کنندگان طرح اصلاح قانون تعیین محدوده حوزه های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی:

محمدصالح جوکار – نصراله پژمان فر – جعفر راستی – موسی احمدی – حسین امامی راد – جعفر قادری – محمد مهدی مفتح – علیرضا عباسی – سید محمدرضا میر تاج الدینی – سید علی یزدی خواه – جواد کریمی قدوسی – محمدرضا دشتی اردکانی – عبد الناصر درخشان – حسین حق وردی – معین الدین سعیدی – روح اله نجابت – بهزاد رحیمی – على جدى – اصغر سلیمی – جواد نیک بین – یعقوب رضازاده – غلامعلی کوهساری

انتهای‌پیام

ادامه مطلب

اسلایدر

کیفیت مناسب محل تمرین استقلال در تهرانسر + عکس

برخلاف تصاویر منتشر شده از محل تمرین تیم فوتبال استقلال، زمین اصلی مجموعه نفت تهرانسر کیفیت مطلوبی دارد.

منتشر شده

در

توسط

زمین فوتبال تمرین استقلال

به گزارش شبکه خبری یزد، روز گذشته تصویری از محل تمرین تیم فوتبال استقلال منتشر شد که نشان می‌داد کیفیت خوبی ندارد.

مجموعه نفت تهرانسر که به تازگی میزبان تمرینات استقلال است، دارای چند زمین تمرین از جمله چمن مصنوعی است. زمین اصلی در برخی روزها برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی  چمن آن تمرینی در آن برگزار نمی‌شود و تمرینات به زمین‌های مجاور زمین اصلی منتقل می‌شود.

تیم فوتبال استقلال , تیم فوتبال استقلال ,

ادامه مطلب

اسلایدر

سرکوبگری در عربستان| ۶ سال حبس برای پزشک سعودی-آمریکایی به اتهامات ضد و نقیض

یک رسانه غربی نوشت که دادگاهی در عربستان یک شهروند آمریکایی -سعودی را به ۶ سال حبس محکوم کرد.

منتشر شده

در

توسط

عکس: محمد قاسمی

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از الخلیج الجدید، روزنامه « واشنگتن پست» خبر داد که دادگاهی در عربستان «ولید فتیحی» شهروند سعودی-آمریکایی را به 6 سال زندان محکوم کرد.

بر اساس گزارش روزنامه مذکور 2 دیپلمات آمریکایی روز سه شنبه در جلسه دادگاه فتیحی که در ریاض برگزار شد شرکت کردند.

یکی از نزدیکان خانواده فتیحی اعلام کرد که دادگاهی در عربستان سعودی روز سه شنبه ولید فتیحی پزشک دو تابعیتی آمریکایی و سعودی را به اتهاماتی از جمله اخذ غیرقانونی تابعیت آمریکا به 6 سال زندان محکوم کرد و خانواده‌اش نیز به مدت 6 سال ممنوع السفر شدند.

فتیحی همچنین متهم است که در توئیتر از تحرکات موسم به بهار عربی در سال 2011 حمایت کرده و وی 30 روز فرصت دارد تا به حکم صادر شده اعتراض کند.

احمد ، پسرولید فتیحی گفت: برای مقامات سعودی کافی نبود که بدون هیچ دلیلی و مخفیانه پدرم را زندانی و شکنجه کنند، آن‌ها می‌خواستند با قضاوت نادرست درباره پدرم به دردهای ما اضافه کنند.

ادامه مطلب

اخبار یزد

پایانی بر محرومیت چندساله در دو روستای بافق؛ خط انتقال آب به قطرم و فاضلیه می‌رسد

با اجرای پروژه خط انتقال آب به دو روستای مهم قطرم و فاضلیه در شهرستان بافق توسط شرکت آب و فاضلاب استان یزد، مشکل تامین آب شرب پایدار مردم این منطقه در بافق برطرف خواهد شد.

منتشر شده

در

توسط

انتقال آب
عکس: محمد قاسمی

به گزارش شبکه خبری یزد، نعمت‌هایی که در اطراف ما گسترده شده، چنان متنوع و پرتعداد است که شاید به بسیاری از آنها حتی یک مرتبه هم فکر نکرده باشیم مگر آنکه روزی کمبود آن را احساس کنیم.

نعمت‌هایی که هر یک از ما در طول سالیان سال از آن بهره‌مند هستیم و غافل از آنکه شاید در نزدیکی ما افرادی باشند که آرزوی بخشی از این نعمت‌ها را داشته باشند.

آب یکی از این نعمت‌ها و شاید بتوان گفت مهمترین نعمتی است که به درستی آن را مایه حیات نامیده‌اند اما بسیاری از ما که از ابتدای زندگی آن را در خانه‌های خود داشته و از آن استفاده می‌کنیم شاید هیچ زمانی به نقش آن در زندگی آنگونه که باید و شاید فکر نکرده‌ایم.

نه تنها به این نعمت بسیار مهم و حیاتی آنگونه که لازم است فکر نکرده‌ایم بلکه بسیاری از ما قدر آن را هم نمی‌دانیم و  آب شرب لوله‌کشی را برای شست و شوی خودرو، یا حیاط و کوچه استفاده می‌کنیم غافل از اینکه در فاصله‌ای نه چندان دور از ما مردمی هستند که در آرزوی آب شرب با کیفیت و لوله‌کشی هستند اما به دلیل محدودیت در منابع آب شیرین این نعمت بسیار مهم را از تانک‌های آبرسانی دریافت می‌کنند.

قطع به یقین این افراد برخلاف بسیاری از ما که منازلمان لوله کشی آب شرب دارد، به خوبی قدر نعمت آب را دانسته و از قطره قطره آبی که به دست آنها می‌رسد به نحو احسن استفاده می‌کنند.

افرادی که از مهمترین آرزوهای آنها دستیابی به آب با کیفیت و لوله‌کشی است تا دیگر نیاز نباشد برای تامین آن دبه به دست به محل تانکر آب رفته و به سختی آب به منزل خود برسانند.

روستاهای بسیاری که به دلیل خشکسالی این سال‌ها در استان یزد تعداد آنها افزایش قابل توجهی پیدا کرده و البته در کنار آن اقدامات قابل تقدیری هم از سوی شرکت آب و فاضلاب در راستای رفع این مشکل انجام شده است.

مردم روستاهای قطرم و فاضلیه هم به مانند دیگر روستاهایی که از نعمت آب شرب لوله‌کشی بهره‌مند نیستند، سال‌هاست که خواستار انتقال آب به روستای خود بوده و پیگیری‌های بسیاری برای این موضوع انجام دادند.

عدم وجود آب شرب در این منطقه سبب شده بود که بسیاری از اهالی روستا به دنبال مهاجرت از آن بودند و تاکنون هم افراد بسیاری خانه و کاشانه خود را به مقصد شهر ترک کردند.

موضوعی که این روزها اما با اقدام بسیار خوبی که از سوی شرکت آب و فاضلاب استان یزد رخ داده نه تنها متوقف شده بلکه بسیاری از افرادی که پیش از این مهاجرت کرده‌اند هم قصد بازگشت دارند.

مهندس ریاضتی در این رابطه با اشاره به اجرای پروژه انتقال آب به روستاهای قطرم و فاضلیه اظهار داشت: در راستای تامین آب شرب پایدار برای مناطق روستایی، پروژه آب‌رسانی به این دو روستا در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان یزد قرار گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان یزد با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف آب در استان یزد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتبار 35 میلیارد ریال به پیشرفت 95درصدی رسیده  و با بهره‌برداری از آن ، مردم این دو روستای شهرستان بافق از نعمت آب شرب در منازل خود بهره‌مند خواهند شد.

با اجرای عملیات انتقال آب به روستاهای قطرم و فاضلیه و رفع این مشکل بسیار مهم، امروز بسیاری از مردم قدردان تلاش قابل تقدیر تلاش گران عرصه آب استان هستند.

قطع به یقین تامین منابع آب پایدار برای شرب مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اما در صورتی که از این نعمت به درستی استفاده نشود، همیشه کمبود آب در استان یزد احساس می‌شود و باید تک به تک شهروندان نسبت به مدیریت درست منابع آبی در استان حساسیت لازم را داشته باشند.

ادامه مطلب

اخبار یزد

سالمندان نیازمند یزدی در قالب طرح منزلت حمایت می‌شوند

مدیرکل کمیته امداد استان یزد گفت: نیکوکاران یزدی می‌توانند حمایت از سالمندان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد را در قالب طرح منزلت، بر عهده بگیرند.

منتشر شده

در

توسط

سالمندان
عکس: محمد قاسمی

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از روابط عمومی کمیته امداد، محمد شجاعان، با اشاره به اینکه این نهاد طرح‌های مختلف و متنوعی را بر اساس نوع نیاز جامعه هدف تحت حمایت با مشارکت خیران اجرا می‌کند، اظهار داشت: نیکوکاران یزدی می‌توانند حمایت از سالمندان نیازمند تحت حمایت کمیته امداد را در قالب طرح منزلت، بر عهده بگیرند.

وی با اشاره به ابتکار کمیته امداد استان یزد در اجرای طرح منزلت، تصریح کرد: این نهاد در تلاش است با اجرای این طرح، کمک هدفمند و مستمر را به سالمندان نیازمند زمین‌گیر و دارای بیماری صعب‌العلاج ارائه کرده و بخشی از مشکلات و نیازهای آنان را با همکاری نیکوکاران یزدی برطرف کند.

مدیرکل کمیته امداد استان یزد افزود: سالمندان دارای شرایط تشدیدکننده هزینه خانوار از جمله سالمندان زمین‌گیر و دارای بیماری صعب‌العلاج توسط مددکاران این نهاد شناسایی‌شده‌اند و سعی شده است کمک‌های مردمی برای ارائه به گروه سالمندان در قالب طرح منزلت به‌صورت هدفمند ساماندهی شود.

شجاعان با بیان اینکه حدود 12 هزار سالمند تحت حمایت این نهاد قرار دارند، ادامه داد: طرح حمایت از سالمندان و حامی‌یابی برای آنان همانند طرح اکرام ایتام و محسنین اجرا می‌شود و به همین منظور شناسنامه‌هایی حاوی مشخصات مددجویان سالمند آماده‌شده است تا نیکوکاران با انتخاب سالمند موردنظر خود، کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به صورت ماهیانه به آن‌ها اختصاص دهند.

ادامه مطلب

اسلایدر

سرقت از جیب ملت/ تورم‌زایی بودجه ۱۴۰۰ با سُفره مردم چه می‌کند؟

خوش‌بینی بیش از حد دولتی‌ها به نفت و درآمدهای نفتی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این احتمال را تقویت کرده است که در سال آینده نه‌تنها کسری شدید بودجه را خواهیم داشت بلکه احتمالاً با ابرتورم تقدیمیِ دولت، مردم فقیرتر هم خواهند شد.

منتشر شده

در

توسط

بودجه 1400

به گزارش شبکه خبری یزد به نقل از تسنیم، لایحه بودجه 1400 درحالی هفته گذشته به بهارستان رسید که نه‌تنها با حواشی متعدد همراه بود بلکه افزایش وابستگی به نفت و پیش‌بینی درآمدهای غیرواقعی از فروش نفت و اوراق موجب شده است منتقدان آن را بودجه رؤیایی دولت بخوانند!

خوش‌بینی دولت به آینده احتمالاً‌ موجب شده است بودجه 1400 با فروش روزانه 2.3 میلیون بشکه­‌ای نفت نوشته شود، آن هم در شرایطی که فروش نفت فعلی ایران حدود یک‌سوم این رقم بوده و به‌احتمال خیلی زیاد چنین رقمی محقق نخواهد شد، ضمن اینکه دولت حدود 70 هزار میلیارد تومان نیز فروش اوراق سلف نفتی را در نظر گرفته است که نشان می‌دهد در صورت عدم تحقق فروش نفت نیز، باز هم حساب ویژه­‌ای روی درآمدهای نفتی باز کرده است!

* چرا دولت روحانی بودجه 1400 را با خوش‌بینی به فروش نفت بست؟

باتوجه به اینکه سال 97 ترامپ از برجام خارج شد و با اعمال تحریمهای اقتصادی، راه فروش و صادرات نفت و مشتقات آن را بست و نقل و انتقال ارز را هم مسدود کرد، منابع پیش‌بینی‌شده در بودجه سال 97 با رقمی بالغ بر 1200 هزار میلیارد تومان به‌دلیل کاهش صادرات نفت محقق نشد و سال را با کسری شدید بودجه به پایان رساندیم!

با وجود کسری بودجه در سال 97 و کاهش بیشتر صادرات نفت ایران، دولت بودجه سال 98 را 500 هزار میلیارد تومان هم افزایش داد و به رقمی بالغ بر 1700 هزار میلیارد تومان رساند که این رقم نیز به‌دلیل بیشتر شدن مشکلات اقتصادی و فشار تحریمها، باز هم محقق نشد و پایان سال با کسری شدیدتر بودجه مواجه شدیم!

با وجود این و با افزایش بیش از پیش تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ارزی کشور، این‌بار دولت روحانی در کمال تعجب بودجه محقق‌نشده سال 98 را 300 هزار میلیارد تومان دیگر افزایش داد و به رقمی بالغ بر 2000 هزار میلیارد تومان در سال 99 رساند که اوضاع سال جاری به‌خوبی مبین عدم تحقق این رقم می‌باشد و لازم به ذکر است که امسال شیوع “بیماری کرونا” هم مزیدی بر علت شده است تا اوضاع اقتصادی کشور و کسب‌وکارهای داخلی و بین‌المللی فعالان اقتصادی و شرکتها هم راکد و خرابتر از قبل گردد و دست دولت را جهت تحقق منابع و درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه 99 به‌طور جدی در تنگنا بگذارد که همین امر موجب کسری بودجه شدید امسال نیز خواهد شد!!

اما با علم به اینکه طی سه سال گذشته اوضاع اقتصادی کشور چگونه بوده و فشار تحریم‌ها نیز روز به روز بیشتر و سفره مردم هم کوچکتر شده است، باز در کمال تعجب می‌بینیم که دولت روحانی از لایحه بودجه‌ای برای سال 1400 رونمایی می‌کند که نسبت به امسال حدود 500 هزار میلیارد تومان دیگر افزایش دارد و به رقمی بالغ بر 2500 هزار میلیارد تومان رسیده است!!

چه شده که دولت به این نتیجه رسیده است که سال آینده فروشِ نفتِ کشورمان به‌یک‌باره به بیش از 2 میلیون بشکه نفت و میعانات نفتی برسد؟ که این میزان فروش نفت آن هم با قیمت 40 دلار به‌ازای هر بشکه بتواند بیش از 20 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد؟!!

* وابستگی 41درصدی بودجه به نفت/ این بود اصلاح ساختاری؟

در لایحه بودجه 1400 با منابع 841 هزار میلیارد تومانی بودجه عمومی، 199 هزار میلیارد تومان منابع از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی لحاظ شده است. اگر 70 هزار میلیارد تومان اوراق پیش‌فروش نفت را نیز به این رقم اضافه کنیم حدود 270 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه به نفت وابسته است.

نکته جالب توجه اینکه امسال دولت در لایحه خود منابع 75 هزار میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی لحاظ کرده است که این منابع نیز در واقع سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت می‌باشد، در مجموع به‌عبارتی 345 هزار میلیارد تومان از بودجه 841 هزار تومانی سال 99 دولت وابسته به نفت است که وابستگی 41درصدی بودجه 1400 به نفت را نشان می‌دهد نه رقم 23درصدی که آقای نوبخت مدعی آن است.

وابستگی شدید بودجه 1400 به نفت درحالی با نقدهای متعدد مجلسی‌ها و اقتصاددان‌ها همراه شده است که اتفاقاً دولت باید در راستای اصلاح ساختاری بودجه، از سهم نفت در بودجه کم می‌کرد و بیشتر روی درآمدهای غیرنفتی تمرکز می‌کرد اما همان‌طور که در بالا هم گفتیم خوش‌بینی دولت به آینده احتمالاً سبب نگارش چنین بودجه‌ای شده است.

باتوجه به لایحه پیشنهادی دولت و سهم درآمدها و هزینه‌ها در سال آینده باید گفت که سال 1400 در صورت تصویب بودجه پیشنهادی دولت در مجلس، کسری بودجه سال آینده حداقل دو سه برابر امسال خواهد بود.

* کسری بودجه 1400 چندبرابر امسال خواهد بود/ تورم 22درصدی با بودجه 1400 محقق می‌شود؟

رویکرد دولت در بودجه 1400 درحالی با انتقاد از سوی کارشناسان اقتصادی همراه شده که در سال‌های بعد از انقلاب، کسری بودجه دولت‌ها همواره عامل اصلی تورم و افزایش نقدینگی و پایه پولی بوده است و در نتیجه با افزایش تورم فشارهای اقتصادی بر زندگی مردم بیشتر از قبل می‌شود.

کسری بودجه شدید برای سال آینده با توجه به بودجه نفتی دولت یکی از مهمترین محورهای نقد به لایحه پیشنهادی دولت است؛ کارشناسان می‌گویند دولت بودجه را طوری نوشته است که هزینه‌ها اجرایی می‌شود ولی درآمدی حاصل نمی‌شود و در نتیجه باز هم سناریوی کسری بودجه و روشهای تأمین مالی آن موجب افزایش تورم و… خواهد شد.

نکته مهم اما اینجاست که دولت تورم هدف‌گذاری‌شده برای بودجه 1400 را 22 درصد اعلام کرده است! اما با توجه به درآمدها و هزینه‌های درنظر گرفته‌شده در لایحه بودجه 1400 نه‌تنها احتمال تحقق این هدف بعید است بلکه پیش‌بینی‌ها بیانگر افزایش چشمگیر تورم در صورت تصویب بودجه پیشنهادی دولت است.

طبق لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه 1400، بودجه عمومی دولت 47 درصد رشد کرده است و هزینه‌های جاری دولت هم رشد 43درصدی دارد، در عین حال برخی کارشناسان منابع مشکوک الوصول بودجه را بیش از 590 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردند که بخش عمده آن احتمالاً درآمدهای نفتی است که محقق نشود.

* هشدار برای فقیرترشدن مردم/ بودجه 1400 موتور ابرتورم را روشن می‌کند

عدم تحقق درآمدها کنار رشد بی‌سابقه هزینه‌های غیرقابل اجتناب به‌معنی تأمین پول از منابعی است که همانند سال جاری تورمی شدید و کم‌سابقه به‌همراه دارد، این در حالی است که افزایش حقوق تنها 25 درصد پیش‌بینی شده است و همه این اعداد و ارقام درباره خطر کاهش قدرت خرید مردم در سال 1400 و فقیرتر شدن مردم هشدار می‌دهد.

بی‌احتیاطی و کم‌توجهی به شرایط موجود اقتصاد و واقعیت‌ها موجب شده است با اضافه کردن مخارج دولت شاهد خیز دوباره تورم باشیم آن هم درحالی که انتظار می‌رفت با توجه به گرانی‌ها و افزایش قیمت‌های سرسام‌آور در سال جاری، حداقل دولت بودجه 1400 را با رویکرد مقابله با گرانی‌ها ببندد نه اینکه خود عاملی بر ادامه مسیر گرانی‌ها و افزایش تورم باشد.

طی سه چهار سال اخیر، اقتصاد ایران با مشکلات متعددی همراه بوده است که در نتیجه این مشکلات که عمدتاً ناشی از سیاست‌گذاری‌های دولت و ضعف‌های نظارتی بوده فشار اقتصادی بر مردم بیشتر از قبل شده و تورم نیز مسیر افزایشی را با سرعتی بیشتر در پیش گرفته است، برخی پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که نرخ تورم در صورت ادامه وضع موجود تا پایان سال به 35 درصد برسد.

بنابراین در صورت تصویب لایحه بودجه پیشنهادی دولت و بروز کسری بودجه شدید در سال آینده، دولت باز هم بر فروش اوراق تکیه خواهد کرد و اگر شرط فروش این اوراق هم افزایش نرخ بازده فرض شود، بودجه سال 1400 موتوری برای سرعت‌ بیشتر تورم خواهد بود.

و اگر تأمین مالی بودجه 1400 از طریق فروش سهام یا فروش اوراق بدهی هم محقق نشود، طبیعتاً دولت به روش‌های قبلی برای جبران کسری بودجه روی خواهد آورد و در این حالت هم با افزایش حجم پایه پولی و انتشار پول، اقتصاد به همان چرخه معیوب قبلی برمی‌گردد که نتیجه آن چیزی جز افزایش تورم و فشار مشکلات متعدد معیشتی و نابرابری اجتماعی نخواهد بود.

* تورم سال آینده 2برابر می‌شود!

کارشناسان اقتصادی و منتقدان لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده در روزهای اخیر به‌دفعات درباره تورم‌زایی بودجه 1400 هشدار داده و اعلام کرده‌اند که این بودجه متورم، حتماً به فقیرتر شدن مردم می‌انجامد.

بخشی، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در همین ارتباط با اشاره به اینکه دولت برای جبران کسری بودجه مجبور به چاپ پول می‌شود گفت: طی 50 تا 60 سال گذشته اکثریت مردم درگیر تورم بوده‌اند که ناشی از کسری بودجه دولت است. در سال 98 دولت مدعی 100 هزار میلیارد تومان کسری بودجه بود که این مبلغ در عمل به 300 هزار میلیارد تومان رسید. در سال جاری بنا بر ادعای دولت 317 هزار میلیار تومان با کمبود بودجه دولتی مواجه خواهیم بود که اگر این رقم سه‌برابر شود تورم ما در سال آینده حداقل دو برابر خواهد شد و بسیاری از مردم ما از این تورم به‌شدت آسیب خواهند دید.

به‌گفته وی، کسری بودجه دولت، جیب مردم را خالی‌تر و سفره‌ها را محدودتر خواهد کرد. روندی که دولت طی می‌کند باعث کم شدن محتوای سفره‌ها می‌شود و عملاً چیزی به آن اضافه نمی‌شود. دولت به مردم یارانه 100 هزار تومانی می‌دهد و دوبرابر آن را پس می‌گیرد و در عمل قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت.

سبزعلیپور دیگر کارشناس اقتصادی است که در این باره به تسنیم گفته است: بودجه 1400 میراث مشکل‌ساز و پردردسر “روحانی” برای “دولت آینده” می‌باشد که به‌دلیل غیرواقعی بودن و تنظیم رؤیایی آن، جز کسری بودجه، خزانه خالی و عدم توانایی در پاسخگویی به انتظارات مردم هیچ دستاورد مثبتی نخواهد داشت.

متأسفانه باز هم شاهد گسترش هزینه‌های جاری دولت در بودجه پیشنهادی 1400 هستیم و عدم تحقق درآمدها و کسری بودجه بسیار زیادی را هم به‌طور قطع در پیش داریم.

با توجه به اعداد و ارقام بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده و خوش‌بینی بیش از حد به نفت و درآمدهای نفتی احتمالاً سال 1400 کسری بودجه دولت چندبرابر امسال خواهد بود و در نتیجه نه‌تنها تورم هدف 22درصدی محقق نخواهد شد بلکه اگر همین بودجه به‌تصویب مجلس برسد باید شاهد ابرتورم در سال آینده باشیم!

ادامه مطلب

اسلایدر

نسخه منصوریان را برای بیاتلو هم پیچیدند؛ سرمربی ماشین‌سازی اخراج شد

مسئولان باشگاه ماشین‌سازی با سرمربی خود قطع همکاری کردند.

منتشر شده

در

توسط

وحید بیاتلو سرمربی تیم فوتبال ماشین‌سازی پس از کسب نتایج ضعیف به همراه این تیم در  5 هفته ابتدایی مسابقات لیگ برتر فوتبال بعد از توافق با مسئولان ماشین‌سازی از این تیم جدا شد.

تیم فوتبال ماشین‌سازی با هدایت بیاتلو در 5 بازی فقط یک امتیاز مقابل ذوب‌آهن در تبریز کسب کرد و در حال حاضر در قعر جدول لیگ برتر قرار دارد.

شب گذشته نیز علیرضا منصوریان از سرمربیگری تراکتور کنار گذاشته شد

ادامه مطلب

اخبار یزد

موتور سیکلت‌های توقیف شده یزد بدون پرداخت هزینه‌های اضافی ترخیص می‌شوند

شهروندانی که موتورسیکلت آنان در توقیف پلیس بوده و از روزهای پایانی فرصت ترخیص گسترده موتورسیکلت های توقیفی توسط دادگستری و پلیس راهور، بدون پرداخت هزینه‌های اضافی جهت ترخیص استفاده نمایند.

منتشر شده

در

توسط

موتورسیکلت

شهروندانی که موتورسیکلت‌های آنان در پارکینگ‌های سطح شهر توقیف شده، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.sterdad.ir جهت ترخیص وسیله نقلیه خود اقدام کنند.

روابط عمومی دادسرا از ترخیص قابل توجهی از موتورسیکلت توقیفی توسط سامانه www.sterdad.ir خبر داد و بیان کرد: فرصت استفاده از شرایط ویژه ترخیص، در این سامانه محدود و رو به اتمام است.

به افرادی که موتورسیکلت آنها توقیف شده پیشنهاد می‌شود با مراجعه به سامانه مذکور از فرصت باقی‌مانده استفاده نمایند و وسایل نقلیه خود را با کمترین هزینه تحویل بگیرند.

شهروندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخ هرگونه سوال و ابهام با شماره همراه 09133743190 تماس بگیرند.

ادامه مطلب

اخبار یزد

جوکار: سند ملی توسعه گردشگری در کمیسیون گردشگری مجلس تدوین می‌شود

دبیر کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد در حوزه گردشگری گفت: سند ملی توسعه گردشگری در کمیسیون گردشگری مجلس تدوین می‌شود.

منتشر شده

در

توسط

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس

به گزارش شبکه خبری یزد، محمدصالح جوکار در نشست کارگروه مشورتی گردشگری خود که امروز و با حضور جمعی از فعالان گردشگری برگزار شد با اشاره به اینکه یزد دارای ویژگی‌های بسیار شاخصی در حوزه گردشگری است اظهار داشت: ما تاکنون متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت‌ها و ویژگی‌ها به درستی استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این ویژگی‌ها، جهانی بودن بافت تاریخی یزد است که از آن خیلی صحبت می‌کنیم ولی واقعا تاکنون چقدر توانستیم از این ویژگی بهره‌گیری کنیم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایفی که کارگروه مشورتی وی در حوزه گردشگری باید دنبال کند تدوین سند توسعه گردشگری در استان یزد است گفت: این سند در سطح ملی در حال تدوین در فراکسیون گردشگری مجلس است و در سطح استانی هم باید توسط این کارگروه دنبال شود.

دبیر کمیسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تدوین این سند می‌تواند زمینه‌ای فراهم کنیم که از ظرفیت‌های گردشگری به درستی استفاده شود و این حوزه در کشور بیش از پیش تقویت شود.

جوکار افزود: در حال حاضر مشکلات و چالش‌های فراوانی پیش روی گردشگری کشور قرار دارد و لازم است این مشکلات با بررسی‌های دقیق و کارشناسی احصا و در راستای رفع آنها اقدام کنیم.

ادامه مطلب
تبلیغات

برترین ها